Fick reda på resultatet idag..

För ungefär en vecka sedan så var jag inne och tog tog blodprov för att se om jag va allergisk emot mjölk(laktos) och/eller mjöl(gluten).

Idag hörde min doktor av sig runt fem tiden och bekräftade det som jag ha trott i över 1 ½ år.
Jag är laktosintolerant. Klarar alltså inte av att dricka mjölk eller äta något med mjölkprodukter i.
Men eftersom jag får kollik (rejäl magknip) efter jag har äitit/druckit någon mjölkprodukt så visste jag nog redan innan att jag hade det, men det är ändå skönt att få det svart på vitt!

Dricker redan laktosfri mjölk sen några veckor tillbaka och den är riktigt god.


Lite fakta om Laktosintolerans:
Laktosintolerans beror på brist på enzymet laktas, beläget på ytan av tunntarmscellerna, och innebär att laktos (mjölksocker) inte kan brytas ner till de mindre beståndsdelar som normalt transporteras in i cellerna. Laktosen fortsätter därför ner till tjocktarmen och ger då besvär i form av diarréer och gasbildning.

Förekomst
Alla individer, utom de extremt få med medfödd avsaknad av enzymet, föds med tillräcklig mängd laktas för att ta hand om modersmjölkens laktos. Hos de flesta folkslag tillbakabildas sedan enzymet med början vid 2–5 års ålder, och majoriteten av världens vuxna befolkning har därför nedsatt tolerans mot laktos i kosten.

Sådan, så kallad primär laktosintolerans, är alltså globalt sett en normal företeelse. Skandinaverna hör till de folkgrupper som har lägst förekomst av primär laktosintolerans i världen, cirka 2 procent av befolkningen. Hos de flesta invandrargrupper är förekomsten avsevärt högre. Redan hos finländare är den närmare 20 procent. (Det är inte jag som är annorlunda utan du :P)

En sekundär form av laktasbrist förekommer vid sjukdomar som medför utbredd skada på tunntarmsslemhinnan, såsom celiaki (glutenintolerans), samt ibland övergående efter en tarminfektion.

Symptom
Besvären vid laktosintolerans beror på att den icke absorberade laktosen för det första verkar osmotiskt, det vill säga binder vatten, på sin väg ner genom tarmen och därför ger upphov till vattnig diarré. För det andra utgör laktosen ”mat” för tjocktarmens normala bakterieflora. Den omvandlas då bland annat till gaser såsom koldioxid och vätgas som leder till uppblåsthet, bubbel, körningar och ibland knipsmärtor samt till ökat antal gasavgångar.

Endast ungefär hälften av laktosintoleranta personer har själva noterat ett samband mellan symptom och intag av mjölkprodukter.
Informationen hittade jag via google på denna sidan Länk.

När jag pratade med min läkare innan jag gjorde testet så fick jag reda på att man ser mjölk som bebismat nere i Italien och att de är högst ovanligt att man dricker mjölk där i vuxen ålder.
Så istället för att äta mjukglass så smaskar de på sorbet (en form av lös isglass gjort mestadels på vatten).
Tror han också liknade det med att däggdjur diar i väldigt ung ålder och sedan övergår till att äta riktig förda så som gräs eller kött..

Japp det va väl det.. Nu vet ni..
Blev rekomenderad att köpa några tabletter vid namn laktas som ska hjälpa till att bryta ner mjölksockret, så mina vänner. Bry er inte om detta nu. Jag behöver ingen speciell mat!

Nu blir det Glee! :D
Ha de fint

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0