Mammas krämiga kycklingpaj :)

Okej då va första kvällspasset avklarat. Bara 2 dagar kvar! Och bara en dag kvar till min födelsedag =D
21 är väl ingen ålder? eller? Jag kan ju fortfarande sukta efter 22 års gräns på pubar :P haha
Ne tiden går fort, fort, fort!!!


Idag så fick jag ett kedjebrev av min goa vän Jennie där jag skulle fylla i mitt bästa och godaste men ganska enkelt recept.
Då blev det självklart mammas krämiga kycklingpaj... Det bara vattnas i munnen på mig när jag tänker på det.
Kanske är för att jag börjar att bli hungrig med ;)

Mammas krämiga Kycklingpaj (4-6 pers)


Pajdeg
4 dl Vetemjöl
150 g Margarin eller smör
2-3 msk vatten

Fyllning
1 stekt eller färdiggrillad kyckling
1 stor purjolök
2 st röda paprikor
1 burk skivade champinjoner
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
2 ½ dl matlagningsgrädde+ kycklingspad
salt
peppar
paprikapulver

Gör så här:

Blanda samman pajdegen, låt vila i kylskåpet i någon timma för att smidigare kunna arbeta ut den.
Skär/strimla kycklingen, purjolök och paprika i små bitar. Häll av svampspadet.

Fräs svamp, purjo och paprika i smöret. Strö över mjölet och rör om.
Späd med grädde och kycklingfond.
Krydda med salt och paprikapulver samt peppar.
Koka i ca 5 min.

Tryck ut pajdegen i en pajform ca 23 cm i diameter.
Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda i ca 10 min 200 grader.

Blanda ner kycklingköttet i stuvningen.
Häll över stuvningen i pajskalet.
rädda i ca 20 min på 200 grader.

Hoppas att det smakar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0