Varmt te och honung+ recept

Varmt te och honung, ska visst vara bra mot en värkande hals (förmodligen halsfluss, som jag alltid lyckas dra på mig såhär års.) Så ingen bandy idag å ingen simning eller promenad heller =´(


Men jag har kommit på ett annat sätt att låta dagen gå..
Recept.. Tog några receptblad ifrån coop som jag tänkte lägga upp här, men bara de som låter godast.



Raggmunkar
(bara för att jag har ett litet minne ifrån att ha ätit det innan)

4 portioner
Tid: ca 30 min

2 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
700 g vinterpotatis, 7-8 medelstora
1-2 msk smör eller olja

Serveringsförslag
* 400 g rimmat sidfläsk, skivat och stekt( eller bacon)
* råröda lingon

Mät upp mjöl och salt. Tillsätt hälften av mjölken och vispa ihop till en klumpfri smet.
Vispa i resten av mjölken och agget.
Skala potatisen och riv den fint, gärna med matberedare.
Blanda genast den rivna potatisen i smeten så att den inte mörknar.
Låt lite fett bli ljusbrunt i en stekpanna.
Lägg i ca ½ dl per raggmunk o0ch bred ut dem.
Grädda några minuter på varje sida, på svag till medelstark värme.




Kött- och grönsakssoppa
(bara för att det vore gott med soppa just nu)

4-5 portioner
Tid: 1½-2 timmar

1½ liter vatten
2 tsk salt
5 vitpepparkorn
3 kryddpepparkorn
1 morot, skalad
1 gul lök, skalad
500-750 g nötkött med ben, t ex högrev, märgpipa(låter inte så gott men bilden ser underbar ut)

2-3 morötter, skalade och fint tärnade
1 liten kålrot, skalad och fint tärnad
1 bit roselleri, 75-100 g, skalad och fint tärnad
1 purjolök, skivad
1-2 buljongtärningar
1-2 krm vitpeppar, ev kryddpepparkorn
½ dl persilija, hackad

Koka upp vattnet, lägg i salt, pepparkorn, skalad morot och lök.
Lägg i köttet och koka sakta under lock tills köttet är mört, ca 1½ timme.

Ta upp köttet. Sila buljongen som köttet kokat i och häll tillbaka det i kastrullen.
Lägg i rotfrukterna och koka tills de är nätt och jämnt mjuka, 10-15 minuter.
Lägg i purjolöken och koka ytterligare 5 minuter.
Skär under tiden köttet i små tärningar.
Lägg i dem i soppan, smaka av med buljongtärning, peppar och ev kryddpepparkorn.
Blanda i hackad persilija.



Tzatziki på Svenska (låter gott)

Inlaggd gurka och matyoghurt blir Tzatziki på svenska och perfekt som tillbehör till kött och kyckling.

Gör såhär:
Skiva en gurka.
Blanda 2 msk ättikssprit, 2 msk strösocker, 1 dl vatten, 2 krm salt och ½ krm peppar i en skål.
Lägg i gurka och 2 msk persilija.
Låt stå 1 tim.
Häll av lagen och låt gurkan rinna av ordentligt.
Blanda gurka och 1 dl Arla Köket* turkisk meze matyoghurt.



Fryst lingoncheesecake
(denna ska testas någon dag)
En glassig dessert med sötsyrlig lingonkaraktär och frasigt täcke.

8-10 bitar

3 ägg
1½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1½ dl rårörda lingon
250 g Arla köket Kesella* Kvarg
3 dl Arla ko* vispgrädde
6 digistivekex
½ dl lingon

1. Dela äggen. Vispa ihop äggulor, florsocker, vaniljsocker,
lingonsylt och kvarg.
2. Vispa grädden och blanda med lingonsmeten.
3. Vispa vitorna i en ren bunke och vänd ner i smeten.
4. Häll smeten i en vid, rund form. Krossa kexen och smuka dem över smeten. Frys i 4-5 tim.
5. Låt cheesecaken stå i kylen ca 1 tim innan servering.
Garnera gärna med lingon.



Ja, mer orkar inte jag skriva idag.. Om jag inte hade haft så ont i halsen så hade jag nog vart jättehungrig nu pga recepten och för att jag inte har ätit något än idag....Får se när matlusten kommer tillbaka.

Tänker på dig* min vänn ifrån Göteborg, finns här om du vill prata.

Ha en underbar dag!
// Jessie*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0