Mera recept idag

Solen skiner och det duggar lite ibland. Jag sitter inne och fryser och huttrar. Katterna leker och gnäller på att jag inte ger dem uppmärksamhet. Vill ut imorgon, förkylningen verkar bättre. Måste skaffa en termometer.
Vill permanenta håret och att det ska vara ca 10 cm längre. Funderar ännu en gång på om jag ska färga det brunt? Vet en person som inte skulle gilla det. Men personen hatade oxå att jag skaffade min tatto, så det ska väl inte stoppa mig :P. Nu skulle man ju ha kunnat photoshop så man kunde se en före- och efterbild. Jag har ju inte den blekaste aning om hur det skulle se ut?
Så, klart med dagens gnällande.

Mera recept fast utan bilder..



Kycklinggratäng m bacon (inte testat. Fått ifrån Fanny)
Ugn: 225 grader

600 g Kycklingfiléer
2 krm salt och peppar
1 pkt bacon

Bryn filéerna i 10 min på medel värme.
Lägg över i en smord form.
Häll över dem knaperstekta baconen.

Vispa en sås av:
2 ½ dl Grädde
1 ½ dl mjölk
3 msk chilisås
1 ½ tsk potatismjöl
1 tsk curry
1 krm salt

Häll såsen över kycklingen och baconen.
Strö över riven ost och paprikapulver
Ugn: 225 grader, ca 10-15 min.

Serveras med Ris



Rosenbröd(Testat och smakar himmelskt!, Fannys recept)

Ugn: 225-250 grader

50 g margarin eller smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl

Degen blandas ihop och jäses i 30 min.

Rulla ut 3 längder och dela varje längd i önskade bitar, 10 st är ofast lagom.
Forma till runda bollar.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Klipp ett kryss i toppen av varje bulle.
Jär bullarna under bakduk, ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmo- eller sesamfrö.
Grädda mitt i ugnen.

Bra val om du har tid över och är i behov av gott nygräddat bröd :D



Smarta tips (taget ifrån ICA´s tidning Buffé)

Wocka mera
Woka färska eller frysta grönsaker på hög värme i rapsolja.
Grönsakerna får vacker yta och behåller tuggmotståndet.

Ligg steget före
Det är praktiskt att koka en stor satts pasta,ris eller gryn.
Låt dem kallna, dela upp i lagom stora portioner och frys in.

Hemlagat är billigt
Rosta gärna brödskivor som ska serveras till soppor.
Skär det rostade brödet i bitar och använd dem som krutonger.
(Detta kan även göras i ugn. Tärna, droppa över lite olja och plasera mitt i ugn på 225 grader.) Min mammas tips, supergott till sallader om inte soppa duger =)

Finns det mera smarta tips så "kommentera" in så publicerar jag det på min blogg när jag ser det nästa gång.
Även minsta grej kan göra stor betydelse :) Så tipsa mig!



Nu ska jag sätta på mig hörlurarna och starta min ipod (gammal classic) och dansa å sjunga falskt tills lägenheten är städad. Eller iaf tills Wiktor kommer hem ;)
Förhoppningsvis så ska vi till Jysk å köpa nya handdukar och ett nytt duschdrapperi till lägenheten :)

Grattis Elin på 20 årsdagen!

Ha en underbar dag!
//Jessie*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0